استارت آپ های موفق در زمینه اکوتوریسم:

چگونه یک استارت آپ اکوتوریسمی داشته باشیم؟

اکوتوریسم یا گردشگری پایدار، در اواخر دهه 90 شناخته شده و صنعت آن صنعتی جوان و در حال پیشرفت است، هر ساله تقاضا برای سفرهای هیجان انگیز در عین حال سازگار با محیط زیست افزایش می‌یابد. بنابراین ایجاد یک کسب و کار موفق و پایدار در این زمینه نیاز به آموزش ها و راهنمایی های بسیار مهمی دارد. اگر می خواهید کسب و کار اکوتوریسم را شروع کنید، امیدوارم آموزش هایی در زمینه گردشگری و محیط زیست داشته باشید. در غیر این صورت برای افزایش شانس موفقیت در درازمدت حتما به آموزش هایی نیازمندید. این آموزش ها همانقدر اهمیت دارند که شناسایی مناطق مختلف، قوانین و مقررات محلی اهمیت دارند. نکته قابل ذکر در اینجا این است که شما تنها با تکیه بر زیبایی محیط انتخابی و با اهمیت دادن بر مزایای اکوتوریسم که شامل حفاظت از انرژی و منابع آبی و حفظ فرهنگ های سنتی است موفق نخواهید شد.

در اینجا هفت گام مهم برای موفقیت پایدار در زمینه استارت آپ اکوتوریسم جمع آوری شده است که در روند پیشرفت شما موثر خواهد بود.

7. مقصد نهایی خود به گونه ایی انتخاب کنید که ترکیب خوبی از جاذبه های محلی و فرهنگ سنتی باشد. مقصد های اکوتوریسم باید در محیط های منحصر بفرد طبیعی محصور شده باشند. از قوانین محلی از قبل اطلاع داشته باشید و به آنها احترام بگذارید. فرهنک و سنت محلی از نکات برجسته سفرهای اکوتوریسمی است.

6. سفرهای شما باید شامل ماجراجویی های جالب اما بسیار ایمن و بی خطر باشد. برای مثال بازدید از جنگل های بارانی گرمسیری، دوچرخه سواری در کوهستان یا پیاده روی در کویر و تماشای حیوانات بومی می تواند علاه بر جاذبه و هیجان ایمنی و آرامش را نیز در مسافران ایجاد کند.

5. قبل از شروع منابع تامین مالی خود را مشخص کنید. کارآفرینان اکوتوریسم باید قبل از راه اندازی، نیازهای نقدی و منابع تامین مالی خود را ارزیابی کنند. خرید تجهیزات، بیمه و هدایت کننده های تور از چند ماه قبل باید مشخص و لیست بندی شود.

4. جامعه محلی و افراد محلی منطقه را در فعالیت اکوتوریسم خود وارد کنید. یکی از نکته های اصلی قابل ذکر در اینجا شناسایی فرهنگ سنتی و ایجاد تعامل نزدیک با افراد محلی است که این گزینه یکی از جاذبه های اصلی این گونه کسب و کارهاست. بطوریکه این کسب کار باید دارای مزایای مالی مستقیم برای افراد محلی فراهم کند.

3. ساخت روابط کلیدی سه جانبه و تلاش برای پیدا کردن شرکای استراتژیک. ایجاد این کسب و کار نیاز به یک تیم قوی و خلاق دارد که با ایده و خلاقیت های خود در کنار مدیریت همه جانبه با شروعی با قدرت، و تلاش در طول مسیر به هدف رسیدن شما را تسهیل کنند. در کنار این تیم کاری شما نیاز به ارتباطات قوی با مسئولین گردشگری و میراث فرهنگی، و حامین محیط زیست و راهبران فعال اکوتوریسم دارید.

2. طرح بازاریابی جامع برای تجارت اکوتوریسم خود ارائه دهید. یک بازاریابی موفق در حوزه اکوتوریسم با بازاریابی معمولی و متداول برای مقاصد گردشگری تفاوت‌هایی دارد. بازاریابی اکوتوریسم اقتضائات خود را دارد؛ چراکه تعریف آن نیز با سایر اشکال گردشگری متفاوت است. در بازاریابی برای مقاصد اکوتوریستی، در عین اینکه به نیاز بازار اکوتوریست‌ها پاسخ داده می‌شود، برای رسیدن به اهداف مقصد اکوتوریسم نیز تلاش صورت می‌گیرد.

1. حفاظت از زیستگاه های طبیعی و فرهنگ های بومی را در راس کارخود بگذارید. یک استارت آپ نوپای اکوتوریسم، با حذف جنبه های منفی گردشگری و توسعه جنبه های مثبت آن به کسب و کار خود پایداری می بخشد. از محورهای اصلی یک استارت آپ اکوتوریسمی حفاظت از انرژی، حفاظت از آب، بازیافت و حفظ فرهنگ و سنت منطقه است.

نمونه یک اکوتوریسم موفق در ایران

ایجاد کسب کار در زمینه اکوتوریسم در ایران کار خیلی سختی نیست. با توجه به ظرفیت های بی‌شماری که در ایران وجود دارد تنها خلاقیت و کمی همت میتواند شما را به یک فرد موفق در این حوزه تبدیل کند. همیشه کار های بزرگ، از ایده های کوچک و بعضا بی ارزش بدست می آید. اما آن شخصی که بتواند ایده های کوچک کم¬تر شناخته شده را مورد تحلیل قرار دهد و با وضعیت موجود بومی سازی و تجاری سازی کند، می تواند فرصت آفرینی های گسترده را برای خود و دیگران خلق کند. عباس برزگر نمونه یک فرد موفق در حوزه اکوتوریسم در ایران است، کسی است که با ایده کوچک اما با احاطه کامل بر قابلیت ها و پتانسیل های محل زندگی اش خانه¬اش را تبدیل به یک منطقه گردشگری بین المللی کرده است. درواقع این فرد علاوه برآشنا کردن طیف های مختلف مردم در داخل و خارج از کشور،‌ با زندگی سنتی و روستایی مردم استان فارس و اشتغال زایی برای تعداد زیادی از اهالی بومی روستای بوانات، سالانه درآمد بسیار بالایی را نیز کسب می‌کند.

شرکت Airbnb ، مرتبط با سفر و گردشگری است که البته نمی توان اسم آن را سایتی با ارائه خدمات اکوتوریسم نامید اما با توجه به دارا بودن چندین خصوصیت از قبیل ترویج فرهنگ های بومی و همچنین درگیر کردن افراد محلی با این کسب کار، می توان جنبه ایی از اکوتوریسم را به آن داد. در واقع این شرکت یک سرویس و برنامه ای آنلاین برای اجاره کردن اماکن اقامتی در سراسر دنیااست. Airbnb یک شرکت آمریکایی است که خدمات آنلاین و مهمان نوازی را برای افرادی که برای اقامت های کوتاه مدت یا تعطیلات آخرهفته خود نیاز به اجاره خانه، آپارتمان و یا خوابگاه دارند ارائه می¬دهد. این شرکت از سال 2009 شروع به کار کرده و در حال حاضر دارای 4 میلیون مکان اقامتی در 65 هزار شهر در 191 کشور است. شاید برای شما جالب نباشد که غریبه ایی وارد خانه شما شود اما این ایده بسیار هیجان انگیز و جالب برای تبادل فرهنگ همچنین آشنایی افراد با غذاها و زبانهای محلی یکدیگر است. بسیاری از کاربران این سایت سالانه با پیدا کردن افراد مختلف در سراسر دنیا علاوه بر کاهش هزینه های سفر، روابط دوستی و فرهنگی عمیقی را نیز در کشورهای مختلف ایجاد می‌کنند.