هزاره سوم، هزاره کارآفرینی

دکتر مهدی اسلام پناه، رئیس رویداد استارتاپی لیدکوتک در سخنانی به بررسی مفهوم کارآفرینی پرداختند.

اشتغال مولد و با پتانسیل بالا ، ارزش آفرین و فرصت افزایی فراوان در اقتصاد جهان از جمله تعاریف کارآفرینی مبتنی بر دیجیتال میباشد .

صنعتی که از جمله مزایای فراوان آن ارزش افزوده ای است که در قالب هزینه نسبی کمتر در رقابت با صنایع دیگر سهمی فراوان از سودآوری و درآمد در دنیا را رقم زده است.

کارآفرینان این بخش با انگیزه سازی ، ایده آفرینی ، ماتریس سازی هایی با خروجی از جنس نوآوری همراه با زیر بنای شناسایی امکانات محیطی و داخلی چرخ این صنعت را بنا نموده و دو پدیده نوظهور کارآفرینی و دیجیتال را الگوی موفقیت فعالیتهای اقتصادی قرن حاضر نمودند ، تلفیق عناصر کلیدی چون مدیریت دانش ، مدیریت فرآیند و پروژه ، مدیریت ابتکار مدیریت زمان و مکان عصاره ای بوجود آورده که دامنه اثر بخشی آن شامل جامعه آماری ۶ میلیاردی شده است و میلیونها نفر ساعت را در سراسر دنیا در این خوشه نوظهور شاغل و مرتبط نموده است شعارهایی از جنس این صنعت هر روز منتشر می گردد که از مهمترین آنها بی سوادی مردمانی است که از کاربرد IT بی بهره اند.

Computer Skills for life ICDL gate way to the information society Global digital literacy

تنوع کاربران این صنعت از جهت ۱- گروه های سنی ۲- مشاغل و رشته های مختلف ۳- نفوذ بصورت علم پایه در صنایع مختلف ۴- دامنه ارتباطی شبکه ای اجتماعی ۵- بازارسرگرمی و تبلیغات بصورتی وسیع و با ضریب نغوذ بالایی می درخشد که این صنعت را بعنوان کانونی اثر گذار در تعاملات بین المللی و تمایلات جهانی برجسته ساخته نمونه هایی ملموس از گستره تنوع و پراکندگی و سطح وسیع از این بازار از پورتال های قوی تبلیغاتی و اطلاع رسانی یاهو و آمازون با مبالغ پائین سرمایه گذاری اولیه گرفته و ارزش افزوده حاصل در سالهای اخیر تا پورتال مشهور علی بابا (alibaba )که بعنوان جاده ابریشم دیجیتالی در جهان و بخصوص چین معرفی می شود ، مدیران جوان google با نوآوریهای مخاطب پذیرش و از طرفی سایت تجاری eBay که شانه به شانه با اژدهای چینی (alibaba) در حال رقابت است و این شاخصه نشان دهنده آن است که در این صنعت نوآوری و ایجاد تنوع و تعاملات با مخاطبان پیش دهنده است و نه قدمت .

از طرف دیگر راه اندازی سیستم های مدیریت دانش و کنترل پروژه در شرکتهایی از جمله Oracle با محتوا سازی خود کلیه صنایع را تحت تاثیر خدمات خود قرار داده و IMS

( Information Management System) به نوعی مدیون آن شده .

تخصیص بازارهای مالی در بورس های معتبر جهان و تمرکزسرمایه گذاران قوی برروی سهام شرکتهایی از جنس دیجیتال نشان دهنده امنیت این نوع سرمایه گذاری است .

در بسیاری از کشورها نیاز توسعه ای جامعه اطلاعاتی و اقتصادی را در توسعه کارآفرینی دیجیتالی می دانند که در این خصوص به برنامه ریزی های کشور هند میتوان اشاره داشت که استراتژی خاصی را در این خصوص تبیین نموده است که در سال ۲۰۱۰، ۱۰% سرمایه گذاری بخش خدمات به صنعت IT اختصاص یافته که معادل ۲۴۰۰ میلیارد دلار و اشتغال ۷۲ میلیون نفر هندی در این بخش است .

سایه دیجیتال بر کلیه عرصه ها باعث توفیق روزافزون آن شده که از جمله الکترونیک ، روباتیک ، هوش مصنوعی ، کامپیوتر ، مخابرات وعلوم شناختی میباشد .

بی شک اساس و پایه کارآفرینی دیجیتال در بسیاری از موارد ، در یافتن راه حل مسایل به وقوع پیوسته .

پس شناسایی فرصتها و محتوی سازی پاشنه آشیل این صنعت است ، صنعتی که با بازارسازی و نیاز سنجی آن تولید جذابیت نموده که بسیاری از افراد زندگی خود را در کناراین محصولات سپری می کنند و همواره بدنبال تنوع طلبی بیشتر و درصف آشنایی با محصولاتی از این صنعت هستند .

کارآفرینی هزاره سوم مفهومی از BIT ( واحد دیجیتالی) است که ذرات بنیادی اتم نیز تحت تاثیر قرار داده

کارآفرین کیست؟

کارآفرین به کسی گفته می‌شود که علاوه بر برخورداری از خلاقیت بالا، دارای روحیه‌ی خطرپذیری است و می‌تواند برای حل مشکلات دنیای امروز راهکارهای عملی و مبتکرانه ارائه دهد. انسان‌های کارآفرین موجب ظهور مشاغل جدید می‌شوند و می‌توانند با تشخیص زودهنگام فرصت‌های رشد، نیرو و نشاط تازه‌ای به تشکیلاتی که سال‌ها از عمرشان می‌گذرد ببخشند.

تفاوت میان کارآفرینی و اشتغالزایی؟

در مورد تفاوت شاخص میان دو مفهوم کارآفرینی و اشتغالزایی می‌توان موارد زیر را ذکر کرد: اول اینکه کارآفرینی، یک شغل جدید ایجاد و در واقع یک ارزش ناب به جامعه اضافه می‌کند. ولی اشتغالزایی، برای پاسخ به تقاضاهای بازار به جذب نیرو و تکمیل ظرفیت برای شغل‌های ایجاد شده می‌پردازد.

به عبارت دیگر کارآفرینی، ایجاد درآمد به واسطه تغییر دادن عناصر اصلی کسب و کار است، اما اشتغالزایی، توسعه کسب و کاری موجود بدون تغییر دادن در مولفه‌ها و عناصر اصلی آن است. دوم اینکه کارآفرینی عمدتا مربوط به بخش خصوصی است، در حالی که اشتغالزایی وظیفه‌یی دولتی است، بدین معنی که دولت‌ها موظف‌اند که فرآیندها و فعالیت‌هایی را که منجر به اشتغالزایی بیشتر می‌شوند را تسهیل کرده و از آنها حمایت کنند. یکی از این اقدامات به جای ورود مستقیم دولت به اشتغالزایی یا بزرگ‌تر کردن دولت، حمایت از فعالیت‌های کارآفرینانه، گسترش فرهنگ کارآفرینی، بالا بردن ارزش کارآفرینی و کارآفرینان در جامعه و تشویق آنهاست.

سوم اینکه نتیجه کارآفرینی در هر عرصه یا مرحله‌یی، عرضه یک کالای جدید یا خدمتی متفاوت است. در حالی که اشتغالزایی معمولا به ندرت با نوآوری همراه است. یعنی فقط در همان روش چهارم که از روش‌های اشتغالزایی مورد بحث قرار دادیم، باید انتظار نوآوری و ایده‌های جدید را داشته باشیم که همان‌طور که گفتیم از سخت‌ترین روش‌هاست و بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نهایت می‌توان گفت که اگرچه دو مفهوم کارآفرینی و اشتغالزایی هردو با ارزش و با یکدیگر مرتبطند ولی لزوما برهم منطبق نیستند. اشتغالزایی در برخی موارد می‌تواند به عنوان یکی از نتایج کارآفرینی مطرح شود.

هدف از توسعه کارآفرینی

به طور خلاصه اهداف طرح توسعه كارآفريني در كشور به شرح ذيل می باشد:

- ترويج روحيه و فرهنگ کارآفرينی و ارتقاء شناخت نسبت به کارآفرينی، کارآفرينان و نقش آنان در رونق اقتصادی، ايجاد اشتغال و رفاه.

- ترغيب و جذب جامعه به دوره های آموزش کارآفرينی.

- گسترش تحقيقات تفصيلی در خصوص کارآفرينان، پروژه های کارآفرينی، محيط و فضای کارآفرينان و ساير زمينه های مرتبط با توجه به شرايط و مقتضيات ايران