در جلسه‌ی شورای سیاست گذاری و راهبردی رویداد استارتاپی لیدکوتک عنوان شد

دکتر مهدی اسلام پناه در سخنانی به تفاوت استارت‌آپ‌ها با کسب‌وکارهای معمولی پرداختند

در جلسه ۱۳۹۷/۳/۱ شورای راهبردی و سیاست گذاری رویداد استارتاپی لیدکوتک آقای دکتر مهدی اسلام پناه رئیس رویداد در سخنانی به تفاوت استارت‌آپ‌ها با کسب‌وکارهای معمولی پرداختند و اذعان داشتند که: اغلب افراد فکر می‌کنند که استارت‌آپ دقیقاً هم‌معنی با یک شرکت کوچک است و این دو هیچ فرقی با هم ندارند. در حالی که حقیقت این است که این دو تفاوت‌های اساسی و مهمی با هم دارند.

برای سال‌ها سرمایه‌گذاران بر این تصور بودند که استارت‌آپ‌ها نسخه کوچک شرکت‌های بزرگ هستند، این مسأله باعث بروز مشکلاتی می‌شد چراکه بین استارت‌آپ، شرکت‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ تفاوت‌های ایدئولوژیک زیادی وجود دارد که موجب ایجاد تفاوت در بودجه‌بندی، راهبرد و اداره کلی این شرکت‌ها می‌شود.

از زمانی که یک شخص استارت‌آپی را اغاز می‌کند، تنها نمی‌خواهد رئیس خود باشد، بلکه در تلاش است فعالیتش را به وسعت جهان، گسترش دهد. یک استارت‌آپی باور دارد که می‌تواند صنعت را دچار حرکت کند، مشتریان جدیدی جذب کند و یا حتی بازار رقابتی جدیدی تولید کند. و این همان نکته‌ای است که استارت‌آپ را از یک شرکت یا تجارت کوچک متمایز می‌کند. در نتیجه نیروی محرکه ای در پس هر کدام از این دو است متفاوت می‌شود. هدف مؤسس استارت‌آپ مختل کردن بازار از طریق یک روش مقیاس‌پذیر و تاثیرگذار است در حالی‌که تمام هدف یک تجارت کوچک داشتن بازار محلی امن است. لذا استارت‌آپ در پی ایجاد یک روش تجارتی مقیاس‌پذیر (قابل توسعه در جهان) و قابل تکرار است.

ایشان در این راستا خاطر نشان کردند که هر استارت‌آپ سه عملکرد اساسی خواهد داشت:

1- ارائه‌ای از یک چشم‌انداز از یک محصول با مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص

2- داشتن فرضیه‌هایی در مورد تمام مراحل از مدل کسب و کار: مشتریان ما چه کسانی هستند؟ کانال‌های توزیع کدامند؟ منابع مالی شرکت از کجا تأمین می‌شود و ...

3- اعتبار بخشی به روش کار از طریق مشاهده رفتار و بازخورد مشتریان بر اساس پیش‌بینی‌های روش کار

هر چند که هر دو شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها در ابتدا منابع مالی خود را از پس‌اندازهای شخصی، خانوادگی و یا وام‌هایی که از بانک‌ها می‌گیرند، تامین می‌کنند اما همین که استارت‌آپ به موفقیت برسد، یک سری کمک‌های سرمایه‌داران بزرگ به آن اضافه می‌شود که از این طریق درآمد سرشاری برای استارت‌آپ ایجاد می‌شود.

در نهایت باید گفت که اگرچه بنیان‌گذار و مالک راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک هر دو کارآفرین هستند. اما قصد، تابع اولیه و بودجه مدل کسب‌وکارهای هر یک از آن‌ها با دیگری تفاوت‌های اساسی دارد. که همین تفاوت‌هاست که سبب متمایز شدن این دو از هم می‌گردد.