سخنان جناب آقای دکتر مهدی اسلام پناه

رئیس شورای راهبردی و سیاست گذاری رویداد استارتاپی لیدکوتک در مقدمه‌ای تحت عنوان "جایگاه وبینار در راه اندازی کسب و کارهای جدید" خاطر نشان کردند که:

راه اندازی کسب و کارهای نو با استفاده از خلاقیت و تکنولوژی های روز ارتباطی در دنیا امروزه به یکی از بخش های مهم و درآمدزای اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله کشورهای پیشرفته تبدیل شده است، به طوری که درآمد کسب و کارهای نو در حال حاضر از درآمد بسیاری از بخش های دیگر از جمله خام فروشی ها، صنایع پتروشیمی، خودروسازی و فولاد فزونی گرفته است. یکی از راههای راه اندازی کسب و کارها استفاده از رویدادهای استارتاپی است. از جمله راههایی که می توان به کمک آن یک رویداد استارتاپ را مدیریت و برگزار کرد استفاده از وبینار است.

وبینار به یکی از ابزارهای قدرتمند تبلیغاتی و آموزشیِ کسب‌وکارهای جدید در جهان تبدیل شده و به‌نظر می‌رسد هنوز معرفی درستی از این ابزار قدرتمند در کشور ما صورت نگرفته است.

کلمه وبینار درواقع از تلفیق دو واژه‌ی «وب» و «سمینار» به‌وجود آمده است. وبینار مخفف اصطلاح Web-based seminar است که به معنی یک ارائه، سخنرانی، کارگاه یا سمینار مبتنی بر وب است. وبینارها به صورت مجازی از طریق نرم‌افزارهای ویدیوکنفرانس اجرا می‌شوند، بنابراین یکی از روش‌های فوق‌العاده جذاب و پویا برای انتقال اطلاعات به مخاطبانی هستند که از لحاظ جغرافیایی در مناطق مختلف پراکنده هستند.، گاهی به‌جای لغت وبینار از لغت‌هایی مثل وب‌کست، آموزش آنلاین، رویدادهای آنلاین، کلاس‌های آنلاین و… نیز استفاده می‌شود.

شاید عبارات دیگری مثل «تله‌سمینار» یا «مجمع آنلاین» برای رویدادهای آنلاین به‌گوش‌تان خورده باشد، اما تفاوت وبینار با این رویدادهای آنلاین در چیست؟ تله‌سمینار بسیار شبیه وبینار است، اما ارائه در آن تنها به‌صورت صوتی انجام می‌شود و شرکت‌کنندگان می‌توانند از طریق خط تلفن‌های مجهز به سیستم کنفرانس، در آن حضور پیدا کنند. بنابراین در این نوع رویداد آنلاین، از ارائه‌ی تصویری، خبری نیست. اما همان‌طور که بالاتر اشاره شد، در وبینارها شاهد ارتباط صوتی و تصویری سخنران با شرکت‌کنندگان هستیم.

استفاده از وبینار به‌طور فزاینده‌ای در حال گسترش است و بسیاری از افراد به‌واسطه‌ی جذابیت و آموزشی‌بودن آن، علاقه‌مند به شرکت در وبینارها هستند، چراکه به‌واسطه‌ی استفاده از بسترهای صوتی و ویدئویی مناسب در وبینارها، می‌توان موارد آموزشی را بهتر فراگرفت.

با شرکت در وبینارها می‌توان به صدای فرد ارائه‌دهنده گوش داد، تصویر او را دید، نوع ارائه‌ی او را بررسی کرد و با ارزیابی تمام جوانب، به مطالب او اعتماد کرد.

گذشته‌ازاینها، برخی افراد در ارائه مشکل دارند و با شرکت در وبینارها می‌توانند مهارت‌های ارائه‌ی خود را ارتقا ببخشند.

وبینارها روش جدیدی برای ارائه‌ی محصولات نیز به‌شمار می‌روند، به‌عنوان‌مثال اگر قصد فروش محصولی را دارید، به‌سادگی می‌توانید برای معرفی محصول خود و طرز استفاده از آن، وبینار برگزار کنید و مشتریان بالقوه را به خرید محصول یا سرویس خود ترغیب کنید.